Gepost door: athahualpa | oktober 6, 2012

Overdenkingen na een reis

Geachte lezer,

Het is al weer een tijd geleden dat ik mij tot u richtte. Ik ben namelijk op vakantie geweest in Marokko. Ik kan iedereen adviseren op vakantie te gaan naar Marokko. Marokko is nog niet zo heel erg toeristisch. Als Inca vorst was ik natuurlijk vooral benieuwd naar de oude koningssteden: Fès, Meknès, Marrakech en Rabat. Hoewel de situatie in het oude Marokko natuurlijk totaal verschillend was van die in het oude Incarijk, moet ik constateren dat de problemen van de dynastieën en de opvolgingskwesties mij erg bekend in de oren klonken. Vorsten die verscheidene huwelijken aangaan om bij evenzoveel volkeren of stammen in de gratie te komen, waar had ik dat toch eerder gehoord? Wanneer een vorst dan kwam te overlijden waren de poppen natuurlijk al snel aan het dansen. Uit de huwelijken waren een veelvoud aan kinderen geboren, en het was lang niet altijd duidelijk wie van die kinderen  de koning zou opvolgen.

Toen mijn vader Huayna stierf meende mijn halfbroer Huascar dat hij de grootste aanspraak kon maken. Zelf zag ik dat natuurlijk even anders. Dat heeft geleid tot een hevig conflict waarover ik al vaak verteld heb. In andere gevallen werd een rijk gewoon opgedeeld. Sommige grote vorsten hadden door dat er met de opvolging wel eens problemen konden ontstaan. Karel de Grote heeft nog tijdens zijn leven zijn drie zoons (in 781 waren het nog maar kinderen) verschillende delen van het rijk toegewezen. De drie kinderen gingen al in de toegewezen delen wonen en werden daar verder opgevoed. Karel Jr. kreeg grote delen van het huidige Frankrijk en Duitsland toegewezen. Carloman, beter bekend onder de naam Pepijn, ‘kreeg’ Italië en Beieren, en Lodewijk Zuidwest-Frankrijk, de Spaanse Mark en de Provence. De dochters van Karel de Grote mochten daarentegen niet trouwen. Natuurlijk hadden zij wel verkering en kregen ook kinderen, maar deze hadden geen enkel recht op welk gebied dan ook. Karel de Grote voorzag grote narigheid wanneer hij daarin soepelheid zou betrachten.

Nu wil het geval dat Karel de Grote zijn beide zoons Karel Jr. en Pepijn overleefde. Na zijn dood in 814 was er dus alleen maar Lodewijk over. Nu ik het toch over Karel de Grote heb, is het natuurlijk interessant op te merken dat in zijn tijd dit deel van Europa kennis maakte met de Islam (eerlijk gezegd tevoren al in Poitiers in 732 met Karel Martel). Maar in 777 verschenen de Moorse heersers van Barcelona, Zaragoza en Gerona bij Karel op zijn verblijf. Zij zochten steun tegen de emir van Córdoba. De veldtocht die Karel onderneemt is niet erg succesvol. Hij veroverde Pamplona maar niet Zaragoza. De bescheiden veroveringen in Spanje vormden het gebied dat de Spaanse Mark werd genoemd. Vervolgens moest hij terugtrekken waarbij zijn leger in de achterflank werd aangevallen bij Ronçevalles (Roland en het Roelantslied). In 812 sluit Karel een bestand met de emir van Córdoba.

Mezquita Moskee in Cordoba

Als je net terug bent uit Marokko spreken deze feiten meer tot de verbeelding. Ik was vorig jaar al in Spanje geweest, en heb daar vol bewondering staan kijken naar wat er is overgebleven van de Arabische cultuur. De Mezquita moskee in Córdoba bijvoorbeeld. Maar wat je in Spanje mist heb je in Marokko natuurlijk wel. Marokko is een echt Islamitisch land, en de moskeeën en madrassa’s staan er niet alleen erg mooi te wezen, ze worden dagelijks gebruikt. Ik zei al dat Marokko nog niet zo heel erg toeristisch is. Dat gaat wel snel veranderen, zo verzekerde mijn gids mij. Dus ik raad mensen aan die nog iets van een authentieke atmosfeer willen proeven, hun reis naar Marokko niet te lang uit te stellen.

Madrassa in Fès

Tinkunanchiskama,

Inca Athahualpa

Responses

  1. � This is a really good site post, im delighted I came across it. Ill be back down the track to check out other posts that


Geef een reactie

Categorieën

