Gepost door: athahualpa | mei 20, 2012

Juiste koers?

Beste lezer,

Vorige keer heb ik u verteld over de oplichtingpraktijken van mensen die zich uitgeven als curatoren van het vermogen van mensen die door een tragisch ongeval om het leven zijn gekomen. Alleen hebben die verongelukte mensen nooit bestaan en is er dus ook geen sprake van nagelaten vermogens. Andere lieden, actief met het versturen van spam, bieden u werk aan.  Vaak gaat het om thuiswerk. Maar blijf u op uw hoede. Vaak moet u eerst iets overmaken op de rekening van de aanbieder. Vervolgens krijgt u … helemaal niks.

Maar over dit soort dingen wil ik het nu niet verder hebben. Het wordt zomer, maar het weer werkt nog niet erg mee. Toch zijn de cruisevakanties al weer volop bezig. Op dit moment liggen twee van de grootste passagiersschepen hier bij de Passagiers Terminal Amsterdam. Ook het zusterschip van de verongelukte Concordia lag hier van de week weer aan de wal. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit jaar toch op een andere manier naar deze zeereuzen kijk. Honderd jaar geleden was het menselijke overmoed en onvoorzichtigheid die de Titanic fataal werd, in januari waren het dezelfde elementen die de Concordia aan de grond deden lopen. Gelukkig met minder aantal doden,  maar toch?

Ook vraag ik mij af bij het zien van deze schepen of het aantal reddingssloepen toereikend is voor de passagiers en de bemanning aan boord. Bij elkaar hebben we het dan over 2500-4000 mensen per schip. Maar de laatste jaren hebben ook geleerd dat je helemaal niet hoeft uit te gaan van het worst case scenario (kapseizen, zinken) om je behoorlijke ellende aan boord te kunnen voorstellen. Het defect raken van de generatoren kan er toe leiden dat alle faciliteiten aan boord stoppen met functioneren. Na 24 uur wordt het klimaat op het schip al behoorlijk ondraaglijk, zeker wanneer de schepen zich bevinden in tropische, of subtropische wateren.

Omdat ik mij niet had voorgenomen een cruisevakantie te boeken, kan ik ook niet zeggen of de prijzen na de gebeurtenissen in januari behoorlijk naar beneden zijn bijgesteld.  Wat we de laatste tijd wel horen is dat de gehele toeristenindustrie dit jaar klappen gaat krijgen van de algemene economische malaise, en van de eurocrisis in het bijzonder. Normaal laat ik dit terrein graag over aan de eerbiedwaardige Inca, maar het valt mij op dat de eurocrisis de sfeer overal steeds meer gaat bederven. Wanneer zoveel mensen zoveel verschillende dingen zeggen kan het haast niet anders dan dat het fenomeen  niet goed wordt begrepen.  Stimuleren, dan wel bezuinigen, of beide? Dat politici die de hete adem van de kiezers in hun nek voelen het dan even niet weten, soit, dat begrijp ik, maar al die geleerden die ’s avonds op de TV vertellen wat er volgens hun zou moeten gebeuren, maar er intussen gezamenlijk niet uitkomen? Of men heeft tegengestelde belangen, of men doorgrondt de materie niet geheel (ik zeg niet, in het geheel niet). Het eerste speelt altijd wel een rol, maar ik geloof langzamerhand toch eerder in de tweede verklaring.

Groeten van,

Rascar Capac

Geef een reactie

Categorieën

