Gepost door: athahualpa | januari 22, 2012

Overdenking aan de kant.

Geachte lezer,

 

Een paar jaar geleden schreef ik een bericht over cruisevakanties. Ik heb zelf nog nooit een cruise gemaakt, maar ik zie de schepen tegenover mij aanmeren bij de Passagiers Terminal Amsterdam. Ook de schepen van de maatschappij die de afgelopen week zo in het nieuws is gekomen door het vreselijke ongeluk. Afgelopen jaar legde de Costa Deliziosa hier aan, en het jaar daarvoor de Costa Luminosa. Deze schepen zijn alle twee even groot als de Costa Concordia, dus ik heb een aardig idee van wat er op de Italiaanse kust voor dat eilandje op de rotsen ligt. Ik ben eerlijk gezegd bang dat de reputatie van deze vorm van vakantie nu ook zo ongeveer is gekapseisd. Voor mensen die van plan zijn  een cruise te gaan maken is het daarentegen de beste tijd om te boeken (anders wacht misschien nog een weekje of twee). De prijzen zullen ongetwijfeld omlaag gaan. Er is de branche natuurlijk veel aan gelegen het geschonden imago op te poetsen. Naast een zorgvuldige reclamecampagne zal het dus in de nabije toekomst ook gaan om superaanbiedingen. 2012  is het jaar van de zeecruises.

 

De Costa Luminosa

Dat het imago is geschonden staat vast. Ik heb in de krant in ieder geval alle negatieve meningen over cruises de revue zien passeren. De decadentie, de ledigheid aan boord, de uitbuiting van de bemanning, en het ontbreken van enige verantwoordelijkheidszin bij de kapitein. De kapitein die zich als een ware Don Juan meer bekommerde om  het vrouwelijk schoon dan om de zaken waarvoor hij was aangenomen. Hij lijkt daarin op die andere Italiaan, die pas onlangs het veld heeft moeten ruimen, ja ik doel natuurlijk op Silvio Berlusconi.  In Italië is deze vergelijking  deze week ook al vaak gemaakt.  Anderen hebben het gehad over de hoogmoed. Het is vragen om moeilijkheden met deze zeekastelen waarop meer dan 4000 mensen een tijdelijk onderkomen vinden. In Noord-Duitsland is van de week nog een groter schip van de werf gekomen. Dit schip zou ruimte bieden aan meer dan 5000 mensen. Hoewel ik niet twijfel aan de mogelijkheden van de scheepsbouwers om veilige schepen te bouwen lijkt het gevaar vooral in de mens te schuilen. Het kan dan gaan om een roekeloze manoeuvre, maar ook om de paniek die 4000 mensen kan bevangen. Daarin zit nog het grootste gevaar.  Hoe kan men 4000 bange mensen op een ordelijke wijze in de reddingssloepen krijgen. Ik ga er daarbij maar even vanuit dat niet iedereen het geluk heeft om bij het struikelen over de mensenlichamen precies in de goede sloep terecht te komen.

Het is enerzijds natuurlijk de commercie die maakt dat alles groter, hoger, en sneller moet.  Maar anderzijds is het natuurlijk ook menselijk imponeer gedrag.  Mensen willen graag  imponeren. Maar mensen worden ook graag geïmponeerd. Het geeft toch altijd een speciaal gevoel om te kunnen zeggen dat jij op het hoogste gebouw van de wereld hebt gestaan, een reis in China hebt gemaakt met de snelste hoge snelheidstrein, of  een  cruise  hebt gemaakt op het grootse cruisseschip dat de zeeën bevaart. Vroeger was dat niet anders. Ik denk aan de piramiden, de Griekse en Romeinse tempels, de kathedralen, en natuurlijk ook aan de Incatempels in mijn rijk. En hoewel ik zonder meer geloof dat er genoeg mensen zijn die oprecht menen dat klein ook fijn kan zijn, en dat we ook met minder genoegen kunnen nemen,  weet ik toch dat die drive naar steeds groter zal blijven.

 

Tinkunanchiskama,

 

Inca Athahualpa

 

PS.  Bestaan er ook educatieve cruises?

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: