Gepost door: athahualpa | november 6, 2010

Peru wil kunstschatten Machu Picchu terug

Geachte lezer,

Volgend jaar is het precies 100 jaar geleden dat Hiram Bingham de oude Inca stad Machu Picchu herontdekte. Ik heb daarover al eerder  geschreven. Ik heb bij die gelegenheid ook verteld dat Hiram Bingham verbonden was aan de Yale University als docent in de geschiedenis van Zuid-Amerika. Vaststaat dat Hiram Bingham  een groot aantal voorwerpen uit de Inca stad heeft verscheept (of laten verschepen) naar de Verenigde Staten. Zij zijn daar in het bezit van de Yale University.

 

Peru is al lange tijd bezig om deze voorwerpen terug te krijgen. De vergelijking met de pogingen van Griekenland om de z.g.n. Elgin marbles terug te krijgen van het British  Museum dringt zich op, ware het niet dat er in principe wel overeenstemming lijkt te bestaan tussen Yale en Peru om de oudheidkundige voorwerpen terug te geven. Maar nu is er plotseling grote onenigheid ontstaan over het aantal voorwerpen. Yale zegt dat het om ca. 5000 voorwerpen gaat, en dat het bereid is (zoals in 2007 overeengekomen) om deze voorwerpen nog voor de 100e verjaardag van de herontdekking van Machu Picchu  aan Peru terug te geven.

 

Peru daarentegen is van mening dat het om veel meer voorwerpen gaat (ruim 40000), en eist van Yale dat alle voorwerpen worden teruggegeven. Om deze eisen kracht bij te zetten zijn er de afgelopen dagen demonstraties in Cuzco en Lima geweest waarbij de betogers de teruggave van de voorwerpen eisten. Het zal u natuurlijk niet verwonderen dat ik van mening ben dat de oudheidkundige voorwerpen uit Machu Picchu naar Peru terugkeren. Er kan geen twijfel over zijn dat deze voorwerpen  in Peru de museale bescherming kunnen krijgen die zij verdienen. Bovendien twijfel ik er geen moment aan dat ze ook in Peru ter beschikking blijven voor wetenschappelijk onderzoek.

 

Maar blijft over de vraag van de aantallen. Het lijkt mij vreemd wanneer men daar gezamenlijk niet uit zou kunnen komen. Het moet toch mogelijk zijn om aan de hand van documenten na te gaan welke voorwerpen door de expedities van Bingham in de Verenigde Staten terecht zijn gekomen. Dat men op de Yale University niet graag afstand doet van de voorwerpen kan ik mij  wel voorstellen, maar dat mag geen argument zijn. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat er waardevolle voorwerpen  zijn verdonkeremaand, en dat er daarom  onenigheid is  over het aantal voorwerpen.

 

Waarom speelt men  in Peru de zaak zo op? Natuurlijk, men wil volgend jaar bij de 100e verjaardag van de herontdekking de zaak in kannen en kruiken hebben. Dat valt te billijken, en daar sta ik ook achter. Ik denk eerlijk gezegd dat de rest hoort bij de Zuid-Amerikaanse manier van politiek bedrijven. Maar ik ben op dit moment niet in het land, dus  ik kan u daar het fijne niet van vertellen.

 

 

 

Tinkunanchiskama

 

Inca Athahualpa

 

Geef een reactie

Categorieën

