Gepost door: athahualpa | maart 12, 2008

Social tagging

Beste lezer,

Ik had u de resultaten van een vergelijkend onderzoek beloofd naar de social tagging van de boeken in mijn LibraryThing en de “officiële” ontsluiting. Ik heb mij beperkt tot de titels die ook in de Library of Congress aanwezig zijn, en die zijn ontsloten met Library of Congress Subject Headings (LCSH). Het gaat om 12 boeken, niet veel, maar ik pretendeer met dit onderzoekje ook niet veel.

Maar eerst even een paar opmerkingen vooraf. Ik ben absoluut niet gecharmeerd van de vormgeving van de tag clouds. De schreeuwerigheid van de tags die vaak worden toegekend staat mij absoluut tegen. Een rustigere presentatie zou mij veel liever zijn. Bovendien zou er volgens mij ook veel gewonnen zijn wanneer er toch enige normering zou plaatsvinden. Ik bedoel daarmee dat men voor bijna identieke begrippen hetzelfde woord zou moeten kiezen. Kortom, het gebruik van voorkeurstermen. Men laat de gebruiker maar in zijn eigen waarde, en zijn eigen woorden kiezen. Bij een overzicht zou men de termen moeten terugbrengen tot een aantal termen uit een gecontroleerde lijst, of een thesaurus. Dit zou volgens mij een te automatiseren proces kunnen zijn. Ik zou dan ook alle onzin termen als “read” of “unread” verwijderen, maar dat terzijde. Waarom vraagt u zich af?

Kijk bijvoorbeeld naar de tag cloud van “The World is flat : …”  van Thomas L. Friedman

(13) 2005(8) 2006(12) 2007(12) 21st century(10) audiobook(14) Business(176) china(19) culture(23) current affairs(55) current events(42) diffusion of innovations(9) Economics(281) Economy(28) education(9) friedman(9) future(17) global(9) global economy(11) globalism(12) globalization(323) history(161) india(32) Information society(19) innovation(9) International Relations(10) Internet(19) non-fiction(293) Offshoring(10) outsourcing(51) Own(27) owned(10) Political(8) political science(14) politics(107) read(32) social science(8) society(21) sociology(35) Strategy(8) tbr(10) technology(109) To Read(13) Trends(15) unread

 Global economy, globalism, globalization, global. Ik kan mij voorstellen dat men binnen het begrip globalisering een onderscheid wil aanbrengen tussen economische aspecten, en sociaal-culturele aspecten. Breng de termen terug tot die basisvormen, denk ik dan. Het verschil tussen current affairs en current events is mij niet geheel duidelijk. Offshoring en outsourcing zijn in het kader van dit boek volgens mij geen verschillende begrippen. Ik kan zo doorgaan.   U begrijpt wat ik bedoel.

Dan nu de resultaten van het kleine onderzoek:

Bij drie van de twaalf boeken kom ik alle LCSH-termen ook prominent tegen in de tag cloud. De tag cloud is daar natuurlijk wel uitgebreider, maar met het surplus wordt weinig winst behaald. Een gelijkwaardige inhoudelijke ontsluiting, zou ik zeggen. In vier gevallen is de leken toekenning middels de ‘social tagging’ superieur t.o.v. de ontsluiting door de LoC. Hier hebben de “vakreferenten” van deze instelling waarschijnlijk gedacht:  snel  werken, vroeg thuis. Om bijvoorbeeld  “The God delusion” van Richard Dawkins, alleen te ontsluiten met atheïsme, is in mijn ogen nogal pover (de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de uitgave van 2008 uitgebreider wordt ontsloten).  In vijf gevallen is de inhoudelijke ontsluiting door de LoC duidelijk beter dan de “social tagging”. Daar worden door de leken bepaalde essentiële zaken gemist.  

Alles bijeen genomen viel de kwaliteit van de social tagging mij wel mee. Toch moeten we voorzichtig zijn. We werken in een wetenschappelijke bibliotheek. We willen dat onze studenten ook heel specifiek kunnen zoeken. Dat dit beter moet kunnen dan nu het geval is, is waarschijnlijk geen punt van discussie, maar hoe we dat kunnen bereiken staat nog te bezien. Dat social tagging in alle gevallen een oplossing biedt geloof ik dus niet.

Inca Athahualpa

Geef een reactie

Categorieën

